Alla inlägg under juli 2011

Av Katarina - 28 juli 2011 08:24

Vaknar idag på den halvmåneformade gatan Cartright Gardens i Bloomsbury. Gårdagen med S och U överträffade alla förväntningar. Ett varmt återseenede, en smått galen GPS och engelska vägar av alla storlekar.


Vi lämnade kvickt Cambridge och letade oss fram till slottet Wimpole Hall, ett underbart lantställe! Rummen var luftiga och sovrummen kändes riktigt inbjudande! Många slott man kommer till känns allt annat än beboeliga, men Wimpole var ren trivsel. Vi åt lunch där, hemodlat från jordbruket och ganska gott för att vara traditionellt engelskt. Min ostpaj hade både paprika och purjolök, men den inbakade 'bangern' (typ en långfrikadell) var inget att skriva hem om, även om smördegen var otroligt frasig. Solen var redan framme och visade sig. 


Vi drog vidare mot Angelsey Abbey, otroligt ställe! Hade allt som ett gammalt engelskt kloster-sedan-slott-numera-museum skulle ha! Arkitekturen, otrolig park och samlingar därinne som tog andan ur mig. Bara tavlorna från Tudortiden var värt besöket! 


Därefter blev det Cambridge, promenad i stadskärnan, längs med alla ståtliga college och universitetsbyggnade, och ner till floden Cam med alla båtar som stakas fram... Solen sken på oss, vi åt på en härlig italiensk restaurang vid floden och såg ut över all skönhet. Det var som att vara i en film! 

Av Katarina - 27 juli 2011 08:58

Lång väntan på Kastrup, förmodligen i onödan, och försenat flyg. Kunde inte logga in på Kastrups Internet, inget Internet på rummet. *suck* Jag kommer efter med bilderna... Nåväl.


Sov lite oroligt igen, men hotellet i Stansted (Holiday Inn) är mycket trevligt! Lyxbudget, minst sagt! :-D Engelsk frukost med scrambled eggs! Ska tillbaka till flygplatsen och ta tåget - i Cambridge möter jag upp med S och U. Trots det gråa vädret så har jag sol i hjärtat! Det är 10 år sedan jag träffade S och U i verkligheten. :-))))) *lycklig*

Av Katarina - 26 juli 2011 09:11

Idag lämnar jag Fanø och flyger till Storbritannien. Jag skaffade en tidigare tågbiljett, så det kan bli en låååååång dag på flygplatsen. Tågresan tar dessutom 3§ timme. Men jag har MASSOR av bilder att redigera och visa, så jag ska nog hålla mig sysselsatt. ;-) 


Vi var i Ribe igår - vilken underbar stad! Kan verkligen rekommendera ett besök i den staden! 


Jag hade en mardröm i natt, en typisk "jag-hinner-inte-till-flyget" dröm. Men det ska nog ordna sig.

Av Katarina - 24 juli 2011 23:17

Idag var H och jag i byn Sønderho, längst ner på Fanø. Imorgon tar vi färjan in till fastlandet och tar bussen till Ribe, Danmarks äldsta stad. Vi var bland annat på en 'marknad' (=loppis) i Sønderho och träffade på vänner till H, som vi senare var hemma hos. Mycket trevligt! 


Bilder kommer från Sønderho och Ribe! 

Av Katarina - 24 juli 2011 10:32

Igår morse fick jag i all hast boka en tidigare tågbiljett för att hinna till flyget på Kastrup i RIKTIGT god tid. Varför? Utökade säkerhetskontroller efter Norgeattackerna. Eftersom min förra biljett var DSB Orange (extrapris) så går det inte att få tillbaka pengarna. *suck* Ja, det är sannerligen ett i-landsproblem. 92 döda i Norge, den gripne har erkänt. Amy Winehouse död. 


Världen är underbar, men droger och extremism förstör - aldrig har jag varit mer övertygad. 


På Fanø har det slutat regna! Vi ska till öns södra del idag, igår var vi i Nordby, flanerade, shoppade och åt!




Fanös 'glaspusteri', glasblåseri!

   

Inne på glasblåseriet






Entrén till turistbyrån.


 


Några bilder på typiska Fanöhus...      

Dronning Margerethe och Prins Henrik bodde här när de var på Fanø.


 



 











 

Hortesior i närbild...



   

Restaurang Sylvester, där vi åt en underbar lax- och räksallad samt drack äkta Fanø øl! :-)



 



   

Av Katarina - 22 juli 2011 19:49



Tågbyte i Kolding på Fyn.

 



Stationen i Kolding.


 



Gammeldansk i Kolding.



Stiligt hotell i Kolding

 



Esbjerg. De stora färjorna går till Harwich, Storbritannien.

 



Denna söta lilla bilfärja går till ön Fanö.

 



Nordby, största orten på Fanö.

 



H uppe på Kikkebjerget, utsiktspunkt på Fanö.


 



Esbjerg från Kikkebjerget.

 



Vi hade tur som hann runt på promenad innan regnet startade. H visade mig de fantastiska sanddynerna, skogsplanteringen och den enormt breda stranden. 
Det fanns också gott om styvmorsvioler!  

    

Danska bamseglassar!



 

Guff ovanpå - det är nog sådan fyllning som finns i gräddbullar!




 

Klitter på danska, sanddyner på svenska. De tar aldrig slut...



 

Inne i skogen, planterad år 1900, fanns det flera bunkrar från Andra Världskriget. 
Man kan gå in i dem, oj oj oj!  


 

Stranden på Fanös västra sida blir bara bredare och bredare. 


 

Bilkærning är tillåten på stranden, man har till och med en badbuss med flera busshållplatser! Den var däremot tom idag.


 

Välplacerad bänk! 

Av Katarina - 21 juli 2011 22:56

Jag ær framme och lånar væninnans dator, før den ær den enda med Internet. :-)


Buss, tre tåg, buss, færja, bil - nu framme i H's hærliga sommarstuga med ækta vasstak! Sanddyner och friska vindar, hær ær helt underbart!


Eftersom Internettillgången blir begrænsad, så får jag lægga in mer info och bilder senare. Nu væntar sængen!

Av Katarina - 21 juli 2011 12:56

Resor detta dygnet så här långt:

  • 1000 varv i lägenheten innan sänggående för att kolla att allt var packat och ihopsamlat.
  • 1000 varv i sängen under natten tills lakanet var en knölig bulle.
  • 1000 varv i lägenheten för att kolla en gång till.
  • Buss till Malmö Central. Jag åkte i god tid och åt frukost på Barista vid Anna Lindhs plats, samt köpte en Caesarsallad att hamed till lunchen.
  • Tåg Malmö C - Köpenhamns Huvudbangård. Jag var även där i god tid.
  • Tåg Köpenhamn 11.30 till Kolding.

Nu rullar vi och jag har lyckats komma in på tågets Internet genom att köpa surfbiljett från försäljningsvagnen. De verkar inte så förtjusta i mina försök till att prata danska, förstår inte det... ;-) Vi har passerat Stora Bält mellan Själland och Fyn, och lämnade nyss Nyborg. Byte i Kolding 13.40 Bra tåg, snabbt Internet och gott kaffe, men smutsiga rutor och ganska grå himmel därute. Det ser ut precis som Skåne, men det visste jag ju redan. ;-)

Ovido - Quiz & Flashcards