Direktlänk till inlägg 1 augusti 2011

Bildattack från Ribe Domkyrka!

Av Katarina - 1 augusti 2011 21:00

Ribe domkyrka på jylländska fastlandet, mitt i Danmarks äldsta stad! Det största tornet på domkyrkan blir just nu renoverat - så är det när man vill ta tjusiga bilder! Tur det finns motljus. Jag var där den 25 juli.





























Absid, kyrkors 'baksida'.



Det kortare, men tjusigare, tornet


Den är faktiskt ganska orientalsk på insidan!



Modernare altarutsmyckning, både festlig och färgglad!




Som sagt: orientalisk! Kolla här, om ni inte tror mig!


En bra träkarl bär sin passiva börda med värdighet. (Dåligt bridgeskämt.)


Riddargrav



Snygga spiror!




Inte alls dumt med domkyrkor.

 
 
Ingen bild

Jennie

1 augusti 2011 22:04

Orientaliskt är ett typiskt gotiskt stiltecken - särskilt i nygotiken, det kan man se på den här royal pavillion i Brighton (ligger den va?)

Katarina

2 augusti 2011 10:33

Visst är det, men här var det så väldigt påtagligt. I vanliga fall känns det som en mild inspiration, här kändes det som att de tog in hela konceptet. :-)

 
Tintin

Tintin

2 augusti 2011 11:44

Fina bilder här också.

http://tintinbloggar.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 3 november 2011 18:00

  Då är det dags att berätta om York! Detta är rara Louise som bor där och som jag hälsade på. :-) Vi är vid floden Ouse som flyter genom den urgamla staden i norra England.     Förutom man och son bor det även tre kattherrar hos Louise...

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

  Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistpry...

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56

  Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggs...

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

   Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.   Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linj...

Av Katarina - 9 oktober 2011 10:36

Mitt i centrala London ligger The Temple. Det finns en tunnelbanestation med det namnet och kliver man av där kommer man upp vid Victoria Embarkment på Themsens norra strand. Victoria Embarkment är en parkplantering och ståtliga hus är som en mur dit...

Ovido - Quiz & Flashcards