Direktlänk till inlägg 27 augusti 2011

På promenad i Cambridge

Av Katarina - 27 augusti 2011 15:30


Sista inlägget om den 27 juli, det är en månad sedan idag. Även om det tar tid, så får jag verkligen återuppliva alla minnen igen. Det är så härligt och det dyker upp små minnesbilder hela tiden. Leva i nuet är överreklamerat. ;-) Fotot visar King's College, huvudbyggnaden.


   

King's College's front yard och dess berömda kapell i mitten.

Vi tillbringade kvällen i Cambridge, efter att ha kört kort och tvärs genom Cambridgeshire, se tidigare inlägg. Mitt i centrala staden ligger det berömda King's College och bakom flyter floden Cam. I dessa kvarter kryllar det av lärdom och stiliga byggnader. I de kvadratiskt byggda lärosätena finns spännande prång och perfekta gräsmattor.

     


   


 

Floden Cam flyter fram... Tekniken med att förflytta de långa, flatbottnade båtarna stående och staka med en lång stav kallas punting. Samma fenomen finns i bland annat i Oxford, den andra stora universitetsstaden i England. Vi passerade ett flertal broar och vandrade förbi flera parkanläggningar.
 

   


   


  

Clare College. Så tjusigt! Spirorna i bakgrunden är King's College igen. Vi befann oss vid parken Queen's Green på motsatta sidan om floden.


   

I kvarteren runt St. John's och Trinity Colleges.


   


Vi åt gott och italienskt vid floden strax bredvid Jesus Green. Restaurangen heter La Mimosa, mycket god och prisvärd mat! Carbonara för mig, risotto till S och gnocchi till U. Till efterrätt tog U crème caramel, medan S och jag festade på varsin tiramisú, vår gemensamma favorit! 

 


 


Därefter smälte vi maten med ytterligare en välbehövlig promenad. Det var perfekt väder, ja - det var perfekt över huvud taget. Precis som man hoppats i sina ljusaste fantasier, fast ännu bättre och trevligare. Verkligheten är inte alltid överreklamerad, trots allt. Man får leva på den härliga stunderna och minnena länge, ofta flera år. 


Punting vid Magdalen College, nära stadens centrum.


   

Pittoreska affärer på Bridge Street, St. John's College i mitten, till höger 'The Haunted Bookshop', bokaffären det spökar i! :-)


 

Åhh, en rundkyrka! De har alltid anknytning till korstågen! The Holy Sepulchre är en av Cambridges äldsta byggnader, den fanns där från 1130 och universitetet grundades först på 1200-talet. När jag såg denna kyrka bestämde jag för att dagen efter skulle jag definitivt besöka The Temple Church i London, även den en rundkyrka baserad på Den Heliga Gravens Kyrka i Jerusalem. (Holy Sepulchre = platsen där Jesus begravdes och återuppstod!) Givetvis har dessa kyrkor stort intresse för fans av Da-Vincikoden av Dan Brown, och det är ju också en intressant berättelse i vissa delar. 


 

Ja, tänk vilken dag! Det blir långt mellan gångerna som vi kan ses, de österrikiska väninnorna och jag. Tack och lov för de sociala medierna! Kanske blir det inte lika länge till nästa gång? Slutsats: verklighet och verklighetsflykt i skön förening är det allra bästa! :-)

 
 
T

T

28 augusti 2011 11:51

Vilka fina bilder, både pampigt, naturskönt och annat./Om "tankar i det förflutna" är av mycket positiv natur kan de absolut "slå nuet". Sedan kan man ju t.ex DRÖMMA OM EN FRAMTIDA RESA!!! Kram

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Katarina

28 augusti 2011 18:01

Ja, verkligen! KRAM!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 3 november 2011 18:00

  Då är det dags att berätta om York! Detta är rara Louise som bor där och som jag hälsade på. :-) Vi är vid floden Ouse som flyter genom den urgamla staden i norra England.     Förutom man och son bor det även tre kattherrar hos Louise...

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

  Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistpry...

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56

  Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggs...

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

   Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.   Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linj...

Av Katarina - 9 oktober 2011 10:36

Mitt i centrala London ligger The Temple. Det finns en tunnelbanestation med det namnet och kliver man av där kommer man upp vid Victoria Embarkment på Themsens norra strand. Victoria Embarkment är en parkplantering och ståtliga hus är som en mur dit...

Ovido - Quiz & Flashcards