Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Trötta fötter vid Trafalgar Square

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56


Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggställningar.



Okej, en fontän då. Blir så badsugen... i alla fall sugen på fotbad, fötterna ömmade när jag nådde hit.





Tornspiran på St. Martin-in-the-Fields. Det var nog mycket länge sedan som det låg ett fält här. Mycket populär konstert- och körkyrka! Rekommenderas varmt!



Renoveringen av kyrkan innebar att man byggde en separat nedgång till kryptan! Gratis - ovanligt i London! Och där nere är det riktigt härligt! Svalt, toaletter, stor restaurang med ordentlig mat men även en mängd fikaalternativ, shop, utställning, soffor längs väggen som man gärna får sitta i... Rekommenderas också varmt!


 


Modell av kyrkan nere i kryptan. Kunde inte motstå att leka lite med färgerna. ;-)


 

Alltid show på torget! Idag säckpipa, en stor favorit!

  Man kanske skulle vila de trötta fötterna och hyra en av stadens cyklar? £20 i deposition, sedan får man cykla en hel dag och får tillbaka depositionen. 


Eller ta en taxi? Näää, jag traskar vidare...


 

Jag traskar genom Pall Mall, fina kvarter och funderar om det kan vara värt att gå förbi St. James' Palace, som jag aldrig sett. Visst är det värt det! Tydlig Tudorstil, byggt av Henrys VIII, och faktiskt det officiella kungliga residenset fram till för 200 år sedan, då Buckingham Palace inköptes.


 


Så småningom kommer jag till Earls Court, men med tunnelbana. Målet är att ta ett foto av en police box, dessa hade förr direktlinjer till polisen och ibland även poliser stationerade på plats. I tv-serien Doctor Who reser doktorn omkring i en TARDIS, som ser ut som en 'poliskiosk'. :-) Jag lovade fotografera denna åt min amerikanska väninna Jamie som är ett stort fan av Doctor Who. :-D

 


Efter diverse utfärder blev det dags att återvända till hotellet en runda innan middagen. Hotellet, George, är typiskt brittiskt. Litet, en aning ofräscht och med heltäckningsmattor. George är billigt men med rejäl frukost, gratis och bra Internet och med trevlig personal. Det ligger på Cartwright Crescent i Bloomsbury, nära Russell Square och King's Cross. Helt OK! Mitt lilla enkelrum ligger högst upp med öppet fönster.



Jag hade utsikt mot 'The Crescent' (halvmånen) som är en privat park med tennisbanor. Hotellgäster kan hyra in sig. Det var lugnt på natten trots att gatan bredvid har trafik och restauranger. Jag älskar Bloomsbury! Jag älskar hela London.   

 
 
Ingen bild

Carina

14 oktober 2011 11:05

Det ser härligt ut! Fina bilder! :-) Jag vill också åka till London, baby!

Katarina

15 oktober 2011 12:34

Tell me when! We go to London, baby! ;-)

 
T

T

17 oktober 2011 18:27

Många fina foton som Du delar med Dig av.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Katarina

17 oktober 2011 21:10

Tusen tack ska du ha! ♥

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 3 november 2011 18:00

  Då är det dags att berätta om York! Detta är rara Louise som bor där och som jag hälsade på. :-) Vi är vid floden Ouse som flyter genom den urgamla staden i norra England.     Förutom man och son bor det även tre kattherrar hos Louise...

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

  Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistpry...

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

   Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.   Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linj...

Av Katarina - 9 oktober 2011 10:36

Mitt i centrala London ligger The Temple. Det finns en tunnelbanestation med det namnet och kliver man av där kommer man upp vid Victoria Embarkment på Themsens norra strand. Victoria Embarkment är en parkplantering och ståtliga hus är som en mur dit...

Av Katarina - 1 september 2011 14:30

Visa större karta   Strax norr om centrala London ligger järnvägsstationerna på rad. Euston, St. Pancras och King's Cross, med British Library emellan sig. Jag bodde strax i närheten, på Cartwright Gardens, en halvmåneformad gata.      Bri...

Ovido - Quiz & Flashcards