Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Camden Town och Regent's Canal, 29 juli

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

 

Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistprylar - men även udda och unika saker och härlig stämning.


      Marknadsstånd och husbåtar längs kanalen. Jag är väldigt svag för husbåtar! Som barn var det mitt drömboende, det är det nog lite fortfarande.


Mer husbåtar och marknasstånd, överallt! Så charmigt! (Det är inte alger i kanalen, det är någon växt. Det doftar trevligt från matstånd men inget från kanalen, vilket jag trodde att det skulle göra.)



Partyställe för alla sorters pirater!    


 

Jag fortsätter från Camden längs med kanalen. Denna promenad kan bli hur lång som helst.



Husbåtsinnevånare med bedjande ögon...



Kinesisk pagod, det ser också ut som en bostad!



Det finns även större bostäder längs med kanalen...


 

Mer kanal. Man kan även åka kanalbåt här och vattenvägen följer norra delen av Regent's Park och passerar London Zoo på vägen. Jag funderade på att vika av och gå upp på Primrose Hill, men det får bli en annan gång. Det blir alltid en annan gång med London. 




Ingången till ett större husbåtsområde!



Här är husbåtsboendet en konstform med odlingar och uteplatser bredvid båtarna!


 


En husbåtsinnevånare som inte är sällskaplig slinker iväg längs med odlingarna.



Solrosor och bohemiska flickor.


 


Jag gick upp på marknivå vid St. John's Wood som ligger nära Marylebone. Marylebone är lite av ett 'svenskområde', bland annat ligger Svenska Kyrkan och ambassaden i dessa kvarter.


Strax efter denna promenad drog jag norrut till York i Yorkshire. Jag kom tillbaka till London som hastigast en vecka senare, den 4 augusti. Då skulle jag ta en flygbuss från Marylebone, nära Baker Street. Det var en regnig dag och jag funderade på att gå på Sherlock Holmes-muséet som ligger där. Köerna till muséet slingrade sig runt kvarteret...


Jag tog istället en kaffe och lyckade komma med en tidigare flygbuss. Bussen körde genom norra London mot Stansteds flygplats. Vi passerade Hampstead, Finsbury Park (Arsenal), Seven Sister's Road och Tottenham.


Samma dag, några timmar efter att min flygbuss hade passerat Tottenham i ösregn, blev Mark Duggan ihjälskjuten. Två dagar senare urartade en fredsmarsch mot polisen och upploppen bröt ut. Märkligt att tänka på, jag minns att jag kollade in det mesta när vi körde och tänkte 'så detta är det ökända, norra London, det ser lugnt ut'. Men lugnet är bara på ytan.

 
 
skånepågen

skånepågen

15 oktober 2011 10:25

Härliga bilder du bjuder på. Tack för dom.

http://aake.bloggagratis.se

Katarina

15 oktober 2011 12:35

Tack själv, Åke! :-D

 
T

T

27 oktober 2011 13:32

Riktigt härliga bilder.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Katarina

27 oktober 2011 16:41

Tack, T! :-D Ja, där var det riktigt härligt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 3 november 2011 18:00

  Då är det dags att berätta om York! Detta är rara Louise som bor där och som jag hälsade på. :-) Vi är vid floden Ouse som flyter genom den urgamla staden i norra England.     Förutom man och son bor det även tre kattherrar hos Louise...

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56

  Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggs...

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

   Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.   Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linj...

Av Katarina - 9 oktober 2011 10:36

Mitt i centrala London ligger The Temple. Det finns en tunnelbanestation med det namnet och kliver man av där kommer man upp vid Victoria Embarkment på Themsens norra strand. Victoria Embarkment är en parkplantering och ståtliga hus är som en mur dit...

Av Katarina - 1 september 2011 14:30

Visa större karta   Strax norr om centrala London ligger järnvägsstationerna på rad. Euston, St. Pancras och King's Cross, med British Library emellan sig. Jag bodde strax i närheten, på Cartwright Gardens, en halvmåneformad gata.      Bri...

Ovido - Quiz & Flashcards