Direktlänk till inlägg 11 augusti 2011

Ribe museum, några få bilder

Av Katarina - 11 augusti 2011 14:42

Jag är utan tvekan en historienörd. Därför är det ingen överraskning att jag besökt en hel del muséer i mina dagar. Och därför blir det inte vansinnigt mycket bilder, bara några få, valda ting som intresserar mig. Dessa är från det fina muséet i Ribe på Jylland, som främst är fokuserat på vikingar men även har andra historiska föremål från Ribe. Det var massor av fina, historiska objekt där och dessa föll mig särskilt i smaken, saker som jag inte dåg ut exakt som de jag sett innan eller som på annat sätt var intressanta.



Tyvärr suddig, men ett otroligt fint Odinhuvud. Vikingatid.


Frankisk skål. Vikingatid i Norden, Folkvandringstid/tidig Medeltid i Europa.


Brosch eller snarare dräktspänne. Vikingatid.


Detta är lite typiskt danska muséer. De visar något sensationellt, men ger ingen förklaring. ;-) Däremot är hermafroditer inget nytt eller konstigt, man kan läsa lite om deras historia här: länk!


Det är möjligt att denna bild bara roar mig. Men under korstågens tid tog det alltså mindre än en månad för en skandinav att segla till det Heliga Landet.
Inte illa!  

 
 
skånepågen

skånepågen

12 augusti 2011 17:36

Jag läser, tro inget annat :-).

http://aake.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 3 november 2011 18:00

  Då är det dags att berätta om York! Detta är rara Louise som bor där och som jag hälsade på. :-) Vi är vid floden Ouse som flyter genom den urgamla staden i norra England.     Förutom man och son bor det även tre kattherrar hos Louise...

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

  Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistpry...

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56

  Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggs...

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

   Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.   Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linj...

Av Katarina - 9 oktober 2011 10:36

Mitt i centrala London ligger The Temple. Det finns en tunnelbanestation med det namnet och kliver man av där kommer man upp vid Victoria Embarkment på Themsens norra strand. Victoria Embarkment är en parkplantering och ståtliga hus är som en mur dit...

Ovido - Quiz & Flashcards