Inlägg publicerade under kategorin Rutt

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.

Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linjerna och nyligen utbyggd ännu mer, och den går till stor del ovan jord vilket innebär att man ser mycket av det nyare London, till exempel Canary Wharf. Men min visit i Greenwich blev inte så lång för det var varmt och jag längtade ut på The Thames, Themsen.

Greenwich Market, ingång.

Vrålåket som ska transportera mig och andra turister.

Besökscentrat i Greenwich där även piren ligger. Har lyckats undvika massor med byggställningar, i stort sett hela piren och mycket här omkring byggs om. OS 2012, behöver jag säga mer?

Promenadsråket vid floden i Greenwich.

Till flods! Mot Westminster Pier!

Canary Wharf

Lyxrenoverade gamla byggnader.

Vi närmar oss Tower Bridge och kupolen på Saint Paul's skymtar.

Kamerorna smattrar när alla vill ta det perfekta Tower Bridge-fotot.

The Tower. Towern på svenska. Härligt att både Themsen och Towern är gamla, försvenskade namn.

Bygga, bygga, bygga. Saint Paul's igen och 'The Gherkin' ('gurkan', skyskrapa) skymtar i bakgrunden.

Och sedan 'ögat', 'Ben' och Westminster...

Av Katarina - 21 augusti 2011 21:08

Nu kommer äntligen fortsättningen från dagsutflykten med S&U i Cambridgeshire. Festina lente, som romarna sade; skynda långsamt. (Mycket jobb och halsont tyvärr.)

Anglesey Abbey ligger i byn Lode strax utanför Cambridge och huset håller gammal, god stil, visst kan man ana att detta varit ett kloster en gång, vilket namnet skvallrar om. Wikipedia om Anglesey Abbey.

Inuti var det ganska lågt i tak här och var, men den ljusa stenen lyste upp valven tämligen bra, tyckte jag. Det var en radikal skillnad mot luftigheten i Wimpole Hall; det kändes medeltida, trots den rika blandningen av saker från olika tidevarv där inne.

Och saker... det hade de! Den rika mängden av tavlor och samlarobjekt samlades av Huttlestone, 1:e baronen av Fairhaven. Visar här bara en bråkdel av vad jag tog foton av, vilket i sin tur bara är en minimal del av allt som fanns att se där. Jag tänker visa några porträtt från Tudortiden i en separat bloggpost, det är de väl värda!

Jag gillade Anglesey Abbey väldigt mycket! Väninnan S muttrade lite om 'för mörkt och för många gobelänger'. Jag kan hålla med om att det blir väldigt många bleknande gobelänger på ett sådant ställe, men det var sprängfullt av så mycket spännande saker och man kan ana i atmosfären att den där Baron Fairhaven... han hade roligt, han. ;-) Han hade varit i armén, bland annat hade en tids förläggning i Windsor fått honom att samla på sig en mängd målningar av slottet Windsor, de fyllde hela galleriet. Tjusiga hästar födde han upp. Gifte sig aldrig. (Damer var nog inte hans svaghet, trots de många nakenstudierna.)

Trädgården var givetvis alldeles otrolig, och på en massa olika sätt, dessutom. Redan på vägen till huset anade vi att här skulle alla sinnen få sitt lystmäte.

Fantastiska rabatter med blommor i manshöjd, skyddade mot vinden av en hög häck (eller ofta en mur).

Vad heter du, skönhet? Dina blad påminner om dagliljans...

Här har vi i alla fall ståtlig stormhatt.

Dammen som leder till den renoverade kvarnen i Lode.

Trädgårdarna hade så många avdelningar så att man blev alldeles vimsig, det kändes som en labyrint av buskar överallt. Men fram kom vi!

Belönade blev vi: Te med scones och 'clotted cream' samt sylt! Oh, to be in England in the summer...

Av Katarina - 11 augusti 2011 14:42

Jag är utan tvekan en historienörd. Därför är det ingen överraskning att jag besökt en hel del muséer i mina dagar. Och därför blir det inte vansinnigt mycket bilder, bara några få, valda ting som intresserar mig. Dessa är från det fina muséet i Ribe på Jylland, som främst är fokuserat på vikingar men även har andra historiska föremål från Ribe. Det var massor av fina, historiska objekt där och dessa föll mig särskilt i smaken, saker som jag inte dåg ut exakt som de jag sett innan eller som på annat sätt var intressanta.

Tyvärr suddig, men ett otroligt fint Odinhuvud. Vikingatid.

Frankisk skål. Vikingatid i Norden, Folkvandringstid/tidig Medeltid i Europa.

Brosch eller snarare dräktspänne. Vikingatid.

Detta är lite typiskt danska muséer. De visar något sensationellt, men ger ingen förklaring. ;-) Däremot är hermafroditer inget nytt eller konstigt, man kan läsa lite om deras historia här: länk!

Det är möjligt att denna bild bara roar mig. Men under korstågens tid tog det alltså mindre än en månad för en skandinav att segla till det Heliga Landet.
Inte illa!

Av Katarina - 1 augusti 2011 08:11

Jag lämnade London i fredags under ganska kaotiska former. Jag hade köpt en långfärdsbiljett på nätet till ett jättebra pris, den skulle avgå kl 14.12 Bussen skulle gå från St. Pancras internationella station. St. Pancras är enormt stor och ligger vägg i vägg med stationen King's Cross, som alltid är fullpackad med folk. En liten bit där ifrån finns Eustonstationen... Jag gick runt St. Pancras och dessa stationer i över en timme, frågade i stationerna, åkte till och med taxi runt dem med en Londonchaufför, de vet ju ALLT.

Ingen busshållplats. Inga långfärdsbussar. Till sist var det bara att inse: mitt transportmedel, om det exsisterade, hade avgått. Då är man inte glad. Efter en massa trassel lyckades jag ta mig till Victoria Coach Station (varifrån långfärdsbussarna normalt går), köpa biljett av ett annan bolag och komma med den fullbokade bussen som gick 16.30, trots att jag var bokad till 23.30-bussen 8-P

Färden gick äntligen norrut. Väninnan L, som väntade i York, var lugnande och förstående. Bussen rullade och strax efter Leicester (där Richard Armitage har växt upp, så jag vinkade i smyg och log från öra till öra) började det bli kulligare och mer träd. Någonstans i höjd med Nottingham tog bussen en kort paus och jag mumsade i mig en tonfiskmacka medan solen gick ner, spanandes efter Robin Hood... eller snarare Guy of Gisborne. ;-)

Det var helt underbart att mötas av Louise till sist och hon sade att enligt ankomsttavlorna i York skulle min originalresa gått delvis med tåg.

Tåg?? Tåg. Jag tittade på biljetten. Absolut ingenting om tåg där. Jag sökte senare på nätet efter samma reseväg - ingenting om tåg. BUSSbolaget nämner i några få, små rader på ett annat ställe på webbsidan att 'de nu även kan ordna resor med tåg'. Ingenstans under bokningen eller på den färdiga biljetten står detta specificerat. Bara det kryptiska faktum att resan avgår från St. Pancras. Ja, det är en tågstation. Med en massa busshållsplatser utanför.

L och jag fick ett gott skratt. Ingen idé att gråta över spilld mjölk! Vi åkte sedan hem till hennes mysiga hus där hon bor med man, son, tre helfestliga katter och en orm i terrarium. Hon har dessutom en mus i ett gerbilarium som jag var med henne och köpte i förrigår. Musen hade överlevt efter att en av katterna hade kommit in med den.

I förrigår var vi även runt på promenad i stan och längs floden. Vackert med de mest otroliga, uråldriga kyrkor och byggnader! Välbevarad ringmur, klår lätt Visby! En ENOOOOOOORM katedral som vi tittade på utifrån. Allt detta skall beskådas närmare!

Igår var vi en liten stad vid havet som heter Whitby! Dubbeldäckarbussen körde längs svindlande branta vägar över Yorkshireheden som var full av blommande ljung längs pittoreska gamla byar tills vi nådde havet. En av byarna heter Goathland och är platsen där man spelat in långserien 'Tillbaka till Aidensfield'. En annan by som jag såg på kartan var Ugglebarnby. 8-) Det kryllade av vikingar i dessa områden och de har verkligen lämnat efter sig en hel del minnen, inte minst bland ortsnamnen! Whitby (=vit by) har magnifika klosterruiner på en höjd, en hamn, strand som försvinner vid högvatten och hela den lilla stan är så otrolig så man helt enkelt smäller av!!! 8-))))

Om jag har det bra? Jag har det mycket bra! :-D

Av Katarina - 27 juli 2011 08:58

Lång väntan på Kastrup, förmodligen i onödan, och försenat flyg. Kunde inte logga in på Kastrups Internet, inget Internet på rummet. *suck* Jag kommer efter med bilderna... Nåväl.

Sov lite oroligt igen, men hotellet i Stansted (Holiday Inn) är mycket trevligt! Lyxbudget, minst sagt! :-D Engelsk frukost med scrambled eggs! Ska tillbaka till flygplatsen och ta tåget - i Cambridge möter jag upp med S och U. Trots det gråa vädret så har jag sol i hjärtat! Det är 10 år sedan jag träffade S och U i verkligheten. :-))))) *lycklig*

Av Katarina - 26 juli 2011 09:11

Idag lämnar jag Fanø och flyger till Storbritannien. Jag skaffade en tidigare tågbiljett, så det kan bli en låååååång dag på flygplatsen. Tågresan tar dessutom 3§ timme. Men jag har MASSOR av bilder att redigera och visa, så jag ska nog hålla mig sysselsatt. ;-)

Vi var i Ribe igår - vilken underbar stad! Kan verkligen rekommendera ett besök i den staden!

Jag hade en mardröm i natt, en typisk "jag-hinner-inte-till-flyget" dröm. Men det ska nog ordna sig.

Av Katarina - 21 juli 2011 12:56

Resor detta dygnet så här långt:

• 1000 varv i lägenheten innan sänggående för att kolla att allt var packat och ihopsamlat.
  • 1000 varv i sängen under natten tills lakanet var en knölig bulle.
  • 1000 varv i lägenheten för att kolla en gång till.
  • Buss till Malmö Central. Jag åkte i god tid och åt frukost på Barista vid Anna Lindhs plats, samt köpte en Caesarsallad att hamed till lunchen.
  • Tåg Malmö C - Köpenhamns Huvudbangård. Jag var även där i god tid.
  • Tåg Köpenhamn 11.30 till Kolding.

Nu rullar vi och jag har lyckats komma in på tågets Internet genom att köpa surfbiljett från försäljningsvagnen. De verkar inte så förtjusta i mina försök till att prata danska, förstår inte det... ;-) Vi har passerat Stora Bält mellan Själland och Fyn, och lämnade nyss Nyborg. Byte i Kolding 13.40 Bra tåg, snabbt Internet och gott kaffe, men smutsiga rutor och ganska grå himmel därute. Det ser ut precis som Skåne, men det visste jag ju redan. ;-)

Av Katarina - 16 juli 2011 20:45

Mappen med biljettutskrifter börjar bli ganska välfylld. Numera får man det mesta via nätet, det gillar jag. Och jag gör allting själv. Det tar tid att ta reda på allt, även om jag har beställt genom en del av dessa innan; Easyjet, Malmö Avitation, Hotels.com och surfa efter info om Londons lokaltrafik (säkert världens bästa, för övrigt).

Men oj, hitta runt i det engelska tåg- och bussystemet... National Express kände jag till. De har både tåg och långfärdsbussar (så kallade coaches, vilket får det att låta som en sådan hästdragen jättevagn - tänk diligens - som rullade omkring förr). Dessutom finns det en mängd privata aktörer. Sedan vet man ju hur det är i Storbritannien... smakar det så kostar det.

Eftersom jag ska från London till York, behövde jag hitta transportmedel. Tåg tur och retur skulle gå på drygt £100 (cirka 1 100 kr), buss något lägre. Då hittade jag ett bussbolag med vad som påstods vara fantastiska priser, bara man var ute i god tid. Så jag kollade på en bussresa och fick prisuppgift... £9. Hmmm, saknades det en nolla? £9 = 100 kr. Wow. Jag beställde och fick även betala en beställningsavgift på hela £0.50. Resa London - York, en resa på ungefär 4½ timme = 106 kr! OK, så långt allt väl! Men tillbaka då, York - London? Jag kollade... £1. ETT PUND!! OK, OK med beställningsavgift £1,5! Ynka, vansinniga 16,75 kr för en långfärdsbussresa York - London!! Totalsumma tur och retur: 122,60 kr!

Vad är haken? Jag vet inte än. Jag hoppas att bussen har tak. ;-) De skriver i alla fall inget om saknande faciliteter, tvärtom ska de ha såväl toalett som gratis Internet ombord. De påstår själv att man måste boka tidigt för att få dessa priser. Ja, man ser ju dessa varianter numera.

Så var det även med tågresan över Danmark, jag ska åka Köpenhamn - Kolding, Kolding - Esbjerg. Väninnan i Danmark sade åt mig: håll koll på DSB (Danska SJ) och när de släpper sina DSB Orange biljetter för sommaren! Sagt och gjort.

Flygresan Köpenhamn - London Stansted blir med EasyJet, den turen har jag tagit förr. Det värsta var att beställa från London till Stockholm med Ryanair, deras webbsida är jobbig och förvirrande med extraavgifter hit och dit. EasyJet har också det, men Ryanair är mycket värre! Sedan tog det flera försök innan betalningen gick igenom, men till sist landade prislappen på 756,57 kr. Här nedan klistrar jag in prisdetaljerna från Ryanairs mail:

********19.99 GBP Totalt pris

********68.99 GBP Totalt betalat

FX rate : 10.96637 SEK

Total Paid in card holders currency : 756.57 SEK

Som sagt. £20 för resan, wow wow, och inga skatter och avgifter! Men! Bara att checka in bagage kostar £30 extra, mer än själva resan. Detta är också ganska vanligt. Det är på sätt och vis bra och intressant att se vad som kostar vad i en flygbiljett. Själva bagagebiten är alltså dyrare än själva överresan. Prioriterad ombordstigning valde jag också. Förr bokade man stolplats... Nåja. Observera gärna att 'billiga' Ryanairs resa är den dyraste, om nu 750 kr för en flygresa kan kallas dyrt.

Inte heller erbjuder Ryanair klimatkompensation, vilket både EasyJet och Malmö Aviation gör! Som tur är finns det andra sätt!

Stockholm - Malmö flyger jag med kära, rara Malmö Aviation, inget knävlande. Bromma - Sturup, sen är det bra med det. Heja Malmö! ;-)

Jag har även beställt tågbiljetter och flygbussbiljetter, så allt som allt har resebiten kostat strax under fem 'lakan', inklusive hotell i London under tre nätter. Med dagens pengar är det definitivt mycket billigare att resa än vad det var förr, bara man lägger ner lite jobb på att beställa själv. Allt planerande är ju nästan halva nöjet. :-)