Direktlänk till inlägg 16 juli 2011

Vara sin egen resebyrå

Av Katarina - 16 juli 2011 20:45

Mappen med biljettutskrifter börjar bli ganska välfylld. Numera får man det mesta via nätet, det gillar jag. Och jag gör allting själv. Det tar tid att ta reda på allt, även om jag har beställt genom en del av dessa innan; Easyjet, Malmö Avitation, Hotels.com och surfa efter info om Londons lokaltrafik (säkert världens bästa, för övrigt). 


Men oj, hitta runt i det engelska tåg- och bussystemet... National Express kände jag till. De har både tåg och långfärdsbussar (så kallade coaches, vilket får det att låta som en sådan hästdragen jättevagn - tänk diligens - som rullade omkring förr). Dessutom finns det en mängd privata aktörer. Sedan vet man ju hur det är i Storbritannien... smakar det så kostar det. 


Eftersom jag ska från London till York, behövde jag hitta transportmedel. Tåg tur och retur skulle gå på drygt £100 (cirka 1 100 kr), buss något lägre. Då hittade jag ett bussbolag med vad som påstods vara fantastiska priser, bara man var ute i god tid. Så jag kollade på en bussresa och fick prisuppgift... £9. Hmmm, saknades det en nolla? £9 = 100 kr. Wow. Jag beställde och fick även betala en beställningsavgift på hela £0.50. Resa London - York, en resa på ungefär 4½ timme = 106 kr! OK, så långt allt väl! Men tillbaka då, York - London? Jag kollade... £1. ETT PUND!! OK, OK med beställningsavgift £1,5! Ynka, vansinniga 16,75 kr för en långfärdsbussresa York - London!! Totalsumma tur och retur: 122,60 kr!


Vad är haken? Jag vet inte än. Jag hoppas att bussen har tak. ;-) De skriver i alla fall inget om saknande faciliteter, tvärtom ska de ha såväl toalett som gratis Internet ombord. De påstår själv att man måste boka tidigt för att få dessa priser. Ja, man ser ju dessa varianter numera. 


Så var det även med tågresan över Danmark, jag ska åka Köpenhamn - Kolding, Kolding - Esbjerg. Väninnan i Danmark sade åt mig: håll koll på DSB (Danska SJ) och när de släpper sina DSB Orange biljetter för sommaren! Sagt och gjort.


Flygresan Köpenhamn - London Stansted blir med EasyJet, den turen har jag tagit förr. Det värsta var att beställa från London till Stockholm med Ryanair, deras webbsida är jobbig och förvirrande med extraavgifter hit och dit. EasyJet har också det, men Ryanair är mycket värre! Sedan tog det flera försök innan betalningen gick igenom, men till sist landade prislappen på 756,57 kr. Här nedan klistrar jag in prisdetaljerna från Ryanairs mail:


********19.99 GBP Totalt pris

*********0.00 GBP Skatter & avgifter

*********2.00 GBP Passageraravgift: CANX

*********6.00 GBP Passageraravgift: Avgift för incheckning via internet

********30.00 GBP Passageraravgift: Incheckat bagage

*********5.00 GBP Passageraravgift: Avgift för prioriterad ombordstigning

*********6.00 GBP Passageraravgift: Administrationsavgift

********68.99 GBP Totalt betalat


FX rate : 10.96637 SEK

Total Paid in card holders currency : 756.57 SEK


Som sagt. £20 för resan, wow wow, och inga skatter och avgifter! Men! Bara att checka in bagage kostar £30 extra, mer än själva resan. Detta är också ganska vanligt. Det är på sätt och vis bra och intressant att se vad som kostar vad i en flygbiljett. Själva bagagebiten är alltså dyrare än själva överresan. Prioriterad ombordstigning valde jag också. Förr bokade man stolplats... Nåja. Observera gärna att 'billiga' Ryanairs resa är den dyraste, om nu 750 kr för en flygresa kan kallas dyrt.


Inte heller erbjuder Ryanair klimatkompensation, vilket både EasyJet och Malmö Aviation gör! Som tur är finns det andra sätt! 


Stockholm - Malmö flyger jag med kära, rara Malmö Aviation, inget knävlande. Bromma - Sturup, sen är det bra med det. Heja Malmö! ;-) 


Jag har även beställt tågbiljetter och flygbussbiljetter, så allt som allt har resebiten kostat strax under fem 'lakan', inklusive hotell i London under tre nätter. Med dagens pengar är det definitivt mycket billigare att resa än vad det var förr, bara man lägger ner lite jobb på att beställa själv. Allt planerande är ju nästan halva nöjet. :-)

 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

16 juli 2011 21:58

Visst är det jättebra att komma hyfsat billigt undan. Jag är kanske för feg, men jag går nog som vanligt till en resebyrå eller till järnvägsstationen och beställer. Det är ju vad jag är van vid. Har en brevvän i York-området och en kusins dotter bor där men hon vill visst komma närmare London (hennes mamma, dvs. min kusin bor i Sevenoaks.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina - 3 november 2011 18:00

  Då är det dags att berätta om York! Detta är rara Louise som bor där och som jag hälsade på. :-) Vi är vid floden Ouse som flyter genom den urgamla staden i norra England.     Förutom man och son bor det även tre kattherrar hos Louise...

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

  Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistpry...

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56

  Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggs...

Av Katarina - 11 oktober 2011 19:08

   Greenwich är en mycket trevlig del av London, åk dit! Charm i massor, maritim historia, skeppet Cutty Sark och universaltidslinjen GMT/UTC.   Jag tog tunnelbanan dit, linjen som heter DLR = Docklands Light Railway. Den är en av de nyare linj...

Av Katarina - 9 oktober 2011 10:36

Mitt i centrala London ligger The Temple. Det finns en tunnelbanestation med det namnet och kliver man av där kommer man upp vid Victoria Embarkment på Themsens norra strand. Victoria Embarkment är en parkplantering och ståtliga hus är som en mur dit...

Ovido - Quiz & Flashcards