Inlägg publicerade under kategorin Destination

Av Katarina - 27 juli 2011 08:58

Lång väntan på Kastrup, förmodligen i onödan, och försenat flyg. Kunde inte logga in på Kastrups Internet, inget Internet på rummet. *suck* Jag kommer efter med bilderna... Nåväl.

Sov lite oroligt igen, men hotellet i Stansted (Holiday Inn) är mycket trevligt! Lyxbudget, minst sagt! :-D Engelsk frukost med scrambled eggs! Ska tillbaka till flygplatsen och ta tåget - i Cambridge möter jag upp med S och U. Trots det gråa vädret så har jag sol i hjärtat! Det är 10 år sedan jag träffade S och U i verkligheten. :-))))) *lycklig*

Av Katarina - 24 juli 2011 23:17

Idag var H och jag i byn Sønderho, längst ner på Fanø. Imorgon tar vi färjan in till fastlandet och tar bussen till Ribe, Danmarks äldsta stad. Vi var bland annat på en 'marknad' (=loppis) i Sønderho och träffade på vänner till H, som vi senare var hemma hos. Mycket trevligt!

Bilder kommer från Sønderho och Ribe!

Av Katarina - 24 juli 2011 10:32

Igår morse fick jag i all hast boka en tidigare tågbiljett för att hinna till flyget på Kastrup i RIKTIGT god tid. Varför? Utökade säkerhetskontroller efter Norgeattackerna. Eftersom min förra biljett var DSB Orange (extrapris) så går det inte att få tillbaka pengarna. *suck* Ja, det är sannerligen ett i-landsproblem. 92 döda i Norge, den gripne har erkänt. Amy Winehouse död.

Världen är underbar, men droger och extremism förstör - aldrig har jag varit mer övertygad.

På Fanø har det slutat regna! Vi ska till öns södra del idag, igår var vi i Nordby, flanerade, shoppade och åt!

Fanös 'glaspusteri', glasblåseri!

Inne på glasblåseriet

Entrén till turistbyrån.

Några bilder på typiska Fanöhus...

Dronning Margerethe och Prins Henrik bodde här när de var på Fanø.

Hortesior i närbild...

Restaurang Sylvester, där vi åt en underbar lax- och räksallad samt drack äkta Fanø øl! :-)

Av Katarina - 21 juli 2011 22:56

Jag ær framme och lånar væninnans dator, før den ær den enda med Internet. :-)

Buss, tre tåg, buss, færja, bil - nu framme i H's hærliga sommarstuga med ækta vasstak! Sanddyner och friska vindar, hær ær helt underbart!

Eftersom Internettillgången blir begrænsad, så får jag lægga in mer info och bilder senare. Nu væntar sængen!

Av Katarina - 12 juli 2011 22:06

Väninnan S i Wien mailade mig och väninnan U i Tyrolen. Hon tyckte vi skulle boka bord på den italienska restaurangen La Mimosa i Cambridge, den ligger vid floden Cam. Det tyckte även jag och U! Det är så skönt med S, hon har koll på allt, anstränger sig för att hitta bra saker och har sådan fantastisk organisation. Om världen styrdes av henne, då skulle det bli andra bullar! :-) Hoppas nu att den italienska restaurangen har god Tiramisú! Jag är galen i Tiramisú.

Jag landar på Stansteds flygplats utanför London den 26 juli och tillbringar natten på Holiday Inn där. På morgonen den 27:e tar jag tåget till Cambridge där jag möter S och U. De hyr bil så vi far till de ståtliga herregårdarna Anglesey Abbey och Wimpole Estate med omgivande parker! På eftermiddagen strosar vi i den berömda universitetsstaden Cambridge, äter italienskt och sedan far jag till London, där jag tillbringar två dagar. Sämre kan man ha det! :-D

Däremot ska inte unga väninnan J till London längre, ändrade planer där... Synd, jag hade sett fram emot att träffa henne. Snart och någon annanstans, hoppas jag.

Av Katarina - 10 juli 2011 23:16

Jag övervägde starkt att bo på Sjömanskyrkans gästhem i London, otroligt billigt, nära Greenwich som jag vill besöka och det kändes lite kul att se "Sverige i London". Det är ju otroligt många svenskar som bor där. Förutom Sjömanskyrkan finns även Ulrika Eleonora kyrka nära Baker Street. Jag bestämde mig för ett hotell i Bloomsbury istället, där jag gärna bor. Dels för att ett gästhem innebär dela rum med många och dels för att det känns lite knasigt att åka dit för att "känna sig svensk". ;-)

Nu läser jag att de ska stänga gästhemmet. Ja, så går det...

De har ju fortfarande sin stora kyrka och kommer garanterat fortsätta med sin stora verksamhet. Men jag läste att detta året hade de flyttat midsommarfirandet från Hyde Park till Southwark Park precis bakom Sjömanskyrkan. Där fick de ha midsommarstång, vilket de aldrig fick i Hyde Park. Lite sorgligt... Ja ja, de kan säkert vara i Southwark i alla fall. Tänk er se svenskarna skutta som grodor runt en rest stång mitt i London... Så här såg det ut i Hyde Park 2007, utan stång. :-D

Sjömanskyrkan stänger inte förrän sent nästa år, så det finns ännu chans att bo där för £30 per natt, strax över 300 kr. Inte illa, hur som helst.

Av Katarina - 7 juli 2011 17:00

Fanö (Fanø på dansk) är en sandö på 56 kvm utanför staden Esbjerg på Jylland, östra Danmark. En dansk väninna har sommarhus där och jag är inbjuden att tillbringa några semesterdagar där i slutet av juli. Där kan man bada och ha det bra, om vädret tillåter. Förhoppningsvis blir det även utflykter till Jelling och Ribe.

Fanö på danska Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Fan%C3%B8

Jelling är ett spännande ställe för mig som är galen i historia och arkeologi, för där går dessa saker verkligen hand i hand i form av Jellingemonumenten. Det danska kungahuset är faktiskt världens äldsta. (Japanska kejsardömet är äldre, men det är var en gång i tiden viss skillnad på kung och kejsare.) Danska kungahuset räknar sitt ursprung från den jylländske kungen Gorm den Gamle som regerade tidigt på 900-talet - för över 1000 år sedan! Han och hans drottning Tyra anses begravda i Jellings två gravhögar och det byggdes en kyrka på platsen av deras son Harald Blåtand. Platsen är som att säga: HÄR blir Danmark kristet. Just här och då. Resta runstenar på platsen berättar mer, det finns även ett museum.

Ribe är en jylländsk stad som grundades år 710, den räknas därför som Danmarks äldsta stad. Där finns en spännande domkyrka, medeltida kloster, korsvirke och slingrande gator - och även ett vikingamuseum samt ett vikingacenter med vikingahus bland annat.