Alla inlägg den 1 augusti 2011

Av Katarina - 1 augusti 2011 21:00

Ribe domkyrka på jylländska fastlandet, mitt i Danmarks äldsta stad! Det största tornet på domkyrkan blir just nu renoverat - så är det när man vill ta tjusiga bilder! Tur det finns motljus. Jag var där den 25 juli.





























Absid, kyrkors 'baksida'.



Det kortare, men tjusigare, tornet


Den är faktiskt ganska orientalsk på insidan!



Modernare altarutsmyckning, både festlig och färgglad!




Som sagt: orientalisk! Kolla här, om ni inte tror mig!


En bra träkarl bär sin passiva börda med värdighet. (Dåligt bridgeskämt.)


Riddargrav



Snygga spiror!




Inte alls dumt med domkyrkor.

Av Katarina - 1 augusti 2011 08:11

Jag lämnade London i fredags under ganska kaotiska former. Jag hade köpt en långfärdsbiljett på nätet till ett jättebra pris, den skulle avgå kl 14.12 Bussen skulle gå från St. Pancras internationella station. St. Pancras är enormt stor och ligger vägg i vägg med stationen King's Cross, som alltid är fullpackad med folk. En liten bit där ifrån finns Eustonstationen... Jag gick runt St. Pancras och dessa stationer i över en timme, frågade i stationerna, åkte till och med taxi runt dem med en Londonchaufför, de vet ju ALLT. 


Ingen busshållplats. Inga långfärdsbussar. Till sist var det bara att inse: mitt transportmedel, om det exsisterade, hade avgått. Då är man inte glad. Efter en massa trassel lyckades jag ta mig till Victoria Coach Station (varifrån långfärdsbussarna normalt går), köpa biljett av ett annan bolag och komma med den fullbokade bussen som gick 16.30, trots att jag var bokad till 23.30-bussen 8-P


Färden gick äntligen norrut. Väninnan L, som väntade i York, var lugnande och förstående. Bussen rullade och strax efter Leicester (där Richard Armitage har växt upp, så jag vinkade i smyg och log från öra till öra) började det bli kulligare och mer träd. Någonstans i höjd med Nottingham tog bussen en kort paus och jag mumsade i mig en tonfiskmacka medan solen gick ner, spanandes efter Robin Hood... eller snarare Guy of Gisborne. ;-)


Det var helt underbart att mötas av Louise till sist och hon sade att enligt ankomsttavlorna i York skulle min originalresa gått delvis med tåg.


Tåg?? Tåg. Jag tittade på biljetten. Absolut ingenting om tåg där. Jag sökte senare på nätet efter samma reseväg - ingenting om tåg. BUSSbolaget nämner i några få, små rader på ett annat ställe på webbsidan att 'de nu även kan ordna resor med tåg'. Ingenstans under bokningen eller på den färdiga biljetten står detta specificerat. Bara det kryptiska faktum att resan avgår från St. Pancras. Ja, det är en tågstation. Med en massa busshållsplatser utanför. 


L och jag fick ett gott skratt. Ingen idé att gråta över spilld mjölk! Vi åkte sedan hem till hennes mysiga hus där hon bor med man, son, tre helfestliga katter och en orm i terrarium. Hon har dessutom en mus i ett gerbilarium som jag var med henne och köpte i förrigår. Musen hade överlevt efter att en av katterna hade kommit in med den. 


I förrigår var vi även runt på promenad i stan och längs floden. Vackert med de mest otroliga, uråldriga kyrkor och byggnader! Välbevarad ringmur, klår lätt Visby! En ENOOOOOOORM katedral som vi tittade på utifrån. Allt detta skall beskådas närmare!


Igår var vi en liten stad vid havet som heter Whitby! Dubbeldäckarbussen körde längs svindlande branta vägar över Yorkshireheden som var full av blommande ljung längs pittoreska gamla byar tills vi nådde havet. En av byarna heter Goathland och är platsen där man spelat in långserien 'Tillbaka till Aidensfield'. En annan by som jag såg på kartan var Ugglebarnby. 8-) Det kryllade av vikingar i dessa områden och de har verkligen lämnat efter sig en hel del minnen, inte minst bland ortsnamnen! Whitby (=vit by) har magnifika klosterruiner på en höjd, en hamn, strand som försvinner vid högvatten och hela den lilla stan är så otrolig så man helt enkelt smäller av!!! 8-))))


Om jag har det bra? Jag har det mycket bra! :-D

Ovido - Quiz & Flashcards