Alla inlägg den 14 oktober 2011

Av Katarina - 14 oktober 2011 14:30

 

Jag tillbringade morgonen och förmiddagen med att utforska Camden Town och gå längs med Regent's Canal. Hahahaaaaaa, vilket härligt ställe! Kul affärer i kul hus och marknad vid Camden Lock utmed kanalen. Visst, en massa krimskrams och turistprylar - men även udda och unika saker och härlig stämning.


      Marknadsstånd och husbåtar längs kanalen. Jag är väldigt svag för husbåtar! Som barn var det mitt drömboende, det är det nog lite fortfarande.


Mer husbåtar och marknasstånd, överallt! Så charmigt! (Det är inte alger i kanalen, det är någon växt. Det doftar trevligt från matstånd men inget från kanalen, vilket jag trodde att det skulle göra.)



Partyställe för alla sorters pirater!    


 

Jag fortsätter från Camden längs med kanalen. Denna promenad kan bli hur lång som helst.



Husbåtsinnevånare med bedjande ögon...



Kinesisk pagod, det ser också ut som en bostad!



Det finns även större bostäder längs med kanalen...


 

Mer kanal. Man kan även åka kanalbåt här och vattenvägen följer norra delen av Regent's Park och passerar London Zoo på vägen. Jag funderade på att vika av och gå upp på Primrose Hill, men det får bli en annan gång. Det blir alltid en annan gång med London. 




Ingången till ett större husbåtsområde!



Här är husbåtsboendet en konstform med odlingar och uteplatser bredvid båtarna!


 


En husbåtsinnevånare som inte är sällskaplig slinker iväg längs med odlingarna.



Solrosor och bohemiska flickor.


 


Jag gick upp på marknivå vid St. John's Wood som ligger nära Marylebone. Marylebone är lite av ett 'svenskområde', bland annat ligger Svenska Kyrkan och ambassaden i dessa kvarter.


Strax efter denna promenad drog jag norrut till York i Yorkshire. Jag kom tillbaka till London som hastigast en vecka senare, den 4 augusti. Då skulle jag ta en flygbuss från Marylebone, nära Baker Street. Det var en regnig dag och jag funderade på att gå på Sherlock Holmes-muséet som ligger där. Köerna till muséet slingrade sig runt kvarteret...


Jag tog istället en kaffe och lyckade komma med en tidigare flygbuss. Bussen körde genom norra London mot Stansteds flygplats. Vi passerade Hampstead, Finsbury Park (Arsenal), Seven Sister's Road och Tottenham.


Samma dag, några timmar efter att min flygbuss hade passerat Tottenham i ösregn, blev Mark Duggan ihjälskjuten. Två dagar senare urartade en fredsmarsch mot polisen och upploppen bröt ut. Märkligt att tänka på, jag minns att jag kollade in det mesta när vi körde och tänkte 'så detta är det ökända, norra London, det ser lugnt ut'. Men lugnet är bara på ytan.

Av Katarina - 14 oktober 2011 07:56


Här, på Trafalgar Square, är alltid trevligt! Jag fotograferade Nelson, lejon, fontäner och annat i november 2009. En annan vinkel denna gång: National Portrait Gallery och kyrkan St. Martin-in-the-Fields. Då, 2009, var kyrkan gömd bakom byggställningar.



Okej, en fontän då. Blir så badsugen... i alla fall sugen på fotbad, fötterna ömmade när jag nådde hit.





Tornspiran på St. Martin-in-the-Fields. Det var nog mycket länge sedan som det låg ett fält här. Mycket populär konstert- och körkyrka! Rekommenderas varmt!



Renoveringen av kyrkan innebar att man byggde en separat nedgång till kryptan! Gratis - ovanligt i London! Och där nere är det riktigt härligt! Svalt, toaletter, stor restaurang med ordentlig mat men även en mängd fikaalternativ, shop, utställning, soffor längs väggen som man gärna får sitta i... Rekommenderas också varmt!


 


Modell av kyrkan nere i kryptan. Kunde inte motstå att leka lite med färgerna. ;-)


 

Alltid show på torget! Idag säckpipa, en stor favorit!

  Man kanske skulle vila de trötta fötterna och hyra en av stadens cyklar? £20 i deposition, sedan får man cykla en hel dag och får tillbaka depositionen. 


Eller ta en taxi? Näää, jag traskar vidare...


 

Jag traskar genom Pall Mall, fina kvarter och funderar om det kan vara värt att gå förbi St. James' Palace, som jag aldrig sett. Visst är det värt det! Tydlig Tudorstil, byggt av Henrys VIII, och faktiskt det officiella kungliga residenset fram till för 200 år sedan, då Buckingham Palace inköptes.


 


Så småningom kommer jag till Earls Court, men med tunnelbana. Målet är att ta ett foto av en police box, dessa hade förr direktlinjer till polisen och ibland även poliser stationerade på plats. I tv-serien Doctor Who reser doktorn omkring i en TARDIS, som ser ut som en 'poliskiosk'. :-) Jag lovade fotografera denna åt min amerikanska väninna Jamie som är ett stort fan av Doctor Who. :-D

 


Efter diverse utfärder blev det dags att återvända till hotellet en runda innan middagen. Hotellet, George, är typiskt brittiskt. Litet, en aning ofräscht och med heltäckningsmattor. George är billigt men med rejäl frukost, gratis och bra Internet och med trevlig personal. Det ligger på Cartwright Crescent i Bloomsbury, nära Russell Square och King's Cross. Helt OK! Mitt lilla enkelrum ligger högst upp med öppet fönster.



Jag hade utsikt mot 'The Crescent' (halvmånen) som är en privat park med tennisbanor. Hotellgäster kan hyra in sig. Det var lugnt på natten trots att gatan bredvid har trafik och restauranger. Jag älskar Bloomsbury! Jag älskar hela London.   

Ovido - Quiz & Flashcards